tirsdag den 24. november 2015

Bolognese med sortbønne-spaghetti

Denne ret er en rigtig god måde at få brugt (og få spist) sine rester af grøntsager fra køleskabet. Det er super sundt og fuld af grøntsager og protein, idet spaghettien er lavet af sorte bønner og der også er tilsat bønner til bolognesen.

Jeg har ikke helt præcise mål på denne opskrift, da jeg varierer den hver gang jeg laver den, afhængig af hvilke grøntsager jeg har i køleskabet. Men i dag lavede jeg denne portion, der gav en stor grydefuld (omtrent 8-10 portioner):

  • 500 g. hakket oksekød
  • 1 spsk. rapsolie
  • 1 stort løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1/2 blomkål
  • 1/2 squash
  • 2 gulerødder
  • 1 dåse kidneybønner
  • 3 dåser hakket tomat
  • 1 spsk. balsamico
  • 1 spsk. sukker
  • 1-2 spsk. salt
  • Krydderier: 1 tsk. sort peber, 1-2 tsk. stødt chili, 2 spsk. tørret basilikum og 1 spsk. oregano
Oksekød brunes i varm olie i en stor gryde. Løg hakkes groft og tilsættes. Imens kødet brunes blendes alle grøntsagerne i en foodprocessor: hvidløg, blomkål, squash, gulerødder og kidneybønner. Jeg måtte blende det af to omgange, der der ikke var plads til det hele i min foodprocessor.  (Har du ikke en foodprocessor kan det hele evt. rives fint eller hakkes.)
De blendede grøntsager og de 3 dåser hakket tomat tilsættes kødet og det hele koges op. Balsamico, sukker, salt og krydderier tilsættes og bolognesen smages til. Lad retten simre i 10 minutters og servér det på sortbønnepasta.

Sortbønne-spaghetti kan købes i de fleste store supermarkeder (fx. Føtex, Super Brugsen og Kvickly) og er placeret sammen med almindeligt pasta. Det er lavet af sorte bønner og har derfor et højt proteinindhold på 44. g. pr 100 g. Det kan selvfølgelig også erstattes af almindelig spaghetti. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar