tirsdag den 24. november 2015

Cremet græskarsuppe med ristede rugbrødscroutoner


Min favorit efterårs/vintergrønsag er helt klart hokkaidogræskar. Man kan lave ALT med det, og til få kalorier og masser af lækker smag. Jeg plejer at bage det i ovnen (altid med skræl) i små stykker som alternativ til pomfritter. Eller også koger jeg det i vand og blender det til mos, tilsætter lidt hvidløg og en smørklat. Det smager meget bedre end kartoffelmos, synes jeg. Og her har jeg lavet det til græskarsuppe, som også kan fryses og gemmes til når sæsonen er slut (som den jo - desværre - er ved at være nu)
Her kan du også komme af med dit rugbrød, hvis det er ved at være for gammelt.

Til en stor gryde suppe brugte jeg:

  • 1 hokkaidogræskar
  • Vand
  • 1 dl. madlavningsfløde (eller rigtig piskefløde)
  • 1 fed hvidløg
  • 1 tsk. stødt chili
  • Salt og peber
Hokkaidogræskarret halveres og kernerne fjernes. Det skal ikke skrælles. Græskarret skæres i mindre stykker, lægges i en gryde, og der hældes vand i så det dækker græskarret. Det koges i cirka 20 minutter, til det er mørt. Hvidløg presses og tilsættes suppen, som nu stavblendes. Madlavningsfløde tilsættes og suppen smages til med chili, salt og peber. 
Fyldet i suppen på billedet består af buketter af blomkål og broccoli, der er blevet kogt i et par minutter. 

Ristede rugbrødscroutoner
  • Rugbrød skåret i tern
  • Lidt olivenolie
  • Hvidløgssalt (eller almindelig salt) 
Rugbrødet fordeles på et stykke bagepapir og drysses med olie og salt. Croutonerne bages sprøde i ovnen på 180 grader varmluft i cirka 7-8 minutter.

Du kan også drysse suppen med græskarkerner (købt i pose), der ristes sprøde på en varm pande.  

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar