fredag den 28. juni 2013

En af mine livretter: Hjemmelavede forårsruller

Som er sunde og ovnbagte! De smager helt fantastisk. Det tager lang tid at lave, og kan føles lidt besværligt, men HOLD NU FAST hvor er det bare det hele værd, når man sætter tænderne i.


Til cirka 20 medium forårsruller eller 40 miniruller skal du bruge:

  • En pakke forårsrulledej (kan købes på frost i forskellige størrelser, i asiatiske supermarkeder)
  • 200 g. hvidkål
  • 150 g. gulerod
  • 200 g. champignon eller shiitakesvampe
  • 1 stort løg
  • 20 g. frisk ingefær
  • 3 fed hvidløg
  • Soya
  • Fiskesauce
  • 300 g. hakket kylling 
  • Salt og peber
  • Stødt chili
  • Lidt olie til stegning
Hvidløg og ingefær snittes/rives fint. Hvidkål, gulerod, løg og champignon skæres i tynde strimler. Husk at champignon skrumper en hel del når de tilberedes.
Olien varmes i en pande eller wok og hvidløg og ingefær brunes. Dette dufter helt fantastisk! 
Kyllingen brunes og "hakkes" med en træpalet til små stykker. 
Derefter tilsættes hvidkål, gulerod og løg, og det simrer i 10 minutters tid hvorefter champignon tilsættes. 
Fyldet smages til med fiskesauce, soya, chili, salt og peber.

Forårsrulledejen købes som sagt på frost, og den skal ikke optøs inden brug (eller det gør jeg ikke). Jeg tager dejen direkte ud af fryseren, pakker den ud og lægger et vådt viskestykke henover. 
Så begynder den at tø, og efterhånden kan man skille de meget tynde lag dej fra hinanden. Det er lidt besværligt, men når du først har prøvet det et par gange, så er det ikke noget problem. Det vigtige er at dejen ikke "udtørrer", for så er det altså lidt ubrugelig - så hav gerne et lille glas vand ved siden af, så du kan dryppe lidt ekstra udover viskestykket, hvis der mangler. 

Men det du gør, når du har fået adskilt arkene, er at tage cirka 2 spsk. fyld (eller hvad du nu synes er passende), lægge det i hjørnet af arket og så forme en slags "konvolut", som du kan rulle sammen til en forårsrulle. Ved ikke om dette giver mening på skrift - men har altså ikke lige noget billed af det :-) 
Forårsrullerne lægges på bagepapir og bages ved 200 grader varmluft, indtil du synes de er sprøde nok. Jeg plejer at give dem 10 minutter. Bemærk at de bliver ved med at være "hvide" selvom de er færdige og sprøde. Mærk selv efter med fingrene.


Serveres med
Som i kan se på billederne har jeg lavet forårsrullerne nogle gange efterhånden. Jeg har serveret dem med en stegt hvidkål-fennikkelsalat med frisk peberfrugt, kryddermandler og rejer stegt i masser af citron, hvidløg og chili. Jeg har også lavet serveret dem med stegte ris og grøntsager, og en enkelt gang har jeg serveret bulgursalat til.
Min favorit er at servere forårsrullerne med store stegte vannameirejer og en stærk aioli. 

Tip
Jeg lavede en hjemmelavet sursødsauce af tomatpuré, vand, hvidløg, hvidvinseddike og maizena til jævning. Ellers har de asiatiske supermarkeder masser af lækre saucer, du kan dyppe i - min favorit for tiden er en super hot ingefær sauce, der smager skønt. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar