onsdag den 9. oktober 2013

Æbletærte med karamel

Mmmm... Det er ligeså lækkert som det lyder.

Jeg har for alvor fået øjnene op for kondenseret mælk, der kan laves til karamel blot ved at koge hele dåsen i vand i 3 timer. Så det er hvad du starter med nu. Husk at dåsen skal være dækket med vand hele tiden.
Når mælken er kogt færdig, så lader du dåsen køle lidt af før den åbnes. Og nu sker der magiske: mælken er forvandlet til fantastisk gyldenbrun karamel, som du fx. kan fylde i en tærte. Eller hælde på is. Eller putte i chokolader (se fx her, hvor jeg lavede fyldte chokolader med skildpadde-karamelcreme....) Jeg synes, karamellem bliver bedst, hvis man lige giver den en tur med et piskeris i en skål, da den kan være lidt "klumpet" når man bruger den direkte fra dåsen.

Nå, men nu til tærten! Til tærtedejen skal du bruge (opskriften fandt jeg på denne blog, læg lige mærke til hvor smuk den tærte er!!):
  • 75 g. blødt smør
  • 1 æg
  • 50 g. flormelis
  • 135 g. mel
Smuldr blødt smør i melet ig tilsæt flormelis og æg. Dejen æltes sammen. Du kan vælge at lægge den på køl i 30 minutter, så bliver den mere fast og nemmere at arbejde med (er det sommer og varmt i dit køkken skal du helt klart gøre det), men denne gang trykkede jeg dejen ud i tærteformen med det samme. Jeg forbagte den i cirka 15 minutter ved 200 grader - pas på den ikke bliver for mørk, for den skal i ovnen igen senere. 

Nu smøres tærtebunden ind i karamel - så meget som du har lyst. Jeg brugte måske 2/3 af en dåse. Som fyld i tærten kan du fx bruge æbler eller pærer. Jeg brugte omkring 2 store æbler skåret tyndt som på billedet, dryssede dem med en smule kanel og bagte endnu engang tærten i cirka 20 minutter på 180 grader. 

Tip: Du kan bl.a. servere vaniljeis, flødeskum eller cremefraiche til tærten. Du kan også - inden tærten bages - drysse den med lidt mandler eller pistacienødder: på billedet har jeg brugt pistacienødder. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar