mandag den 7. oktober 2013

Sunde boller i karry m. kokosmælk

Denne opskrift fandt jeg på go.tv2.dk, og det er Louisa Lorang, som har lavet den. Jeg har selv lavet et par få ændringer, så derfor får i min udgave her. 
Kort sagt er det den klassiske, og ret usunde ret boller i karry, der har fået en sundhedsrevolution og er nu propfyldt med grøntsager. Den minder smagsmæssigt utroligt meget om den traditionelle - så jeg er fan! Til denne ret serverede jeg grov bulgur i stedet for ris. 

Denne portion blev ret stor, og svarer derfor til cirka 6 personer. 
Til saucen skal du bruge
  • 1 spsk. rapsolie til stegning
  • 2 løg
  • 1 stort æble
  • 3/4 af en hel squash 
  • 2 persillerødder
  • 2 gulerødder
  • 1 ds. light kokosmælk
  • Ca. 5 dl. grøntsagsbouillon
  • 1-2 spsk. grøn karrypasta (jeg køber den fra asia-butikkerne, og den er lidt stærkere end den fra Føtex)
  • 1 tsk. stødt koriander 
  • 1 tsk gurkemeje
  • Evt. salt og peber

Til kødbollerne skal du bruge
  • 500 g. hakket svinekød 2-7 % (eller den magreste du kan finde)
  • 2 æg
  • 6 spsk. grahamsmel
  • Resten af squashen fra saucen
  • 1 tsk salt
  • 0,5 tsk. peber
Start med at rive alle grøntsagerne til saucen. Sæt en gryde vand over til kødbollerne. 
Tag en ny gryde, og sautér grøntsagerne i varm olie i cirka 5 minutter. Tilsæt nu grøn karrypasta, koriander, kokosmælk og grøn karrypasta og lad det simre i 15-20 minutter imens du laver kødbollerne. 
Alle ingredienserne til kødbollerne røres sammen, formes til kødboller og lægges i det kogende vand. De skal koge cirka 8-10 minutter - men som regel er de færdige, når de "flyder" til tops. 
(Husk at koge bulgur eller ris) 
Smag nu saucen til og tilsæt gurkemeje til det har den farve, du helst vil have. Blend den evt. med en stavblender, hvis du vil have en mere jævn sauce. 
Kødbollerne lægges forsigtigt ned i saucen med en ske, og serveres på grov bulgur, ris, boghvede, perlespelt - eller hvad du ønsker. 
Jeg serverede retten med lidt banan og kokosmel på toppen :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar