lørdag den 26. oktober 2013

Halloween: Afskårne heksefingre!

Jeg kan godt forstå hvis din første tanke (udover "aaad") er: det ser dælme svært ud... Det kan jeg så sige, at det er det overhovedet ikke! Faktisk er det virkelig NEMT. Og enormt sjovt at lave.
Fingrene her er lavet af vaniljekagedej.

1 stor portion (40 fingre)

  • 200 g. blødt smør
  • 200 g. sukker 
  • 1 æg
  • 1,5 spsk. vaniljesukker
  • 400 g. hvedemel

Smør, sukker og vaniljesukker røres sammen. Ægget røres i. Hvedemel sigtes i lidt efter lidt og dejen samles med fingrene. Dejen er nemmest at arbejde med, hvis den lige kommer en tur i køleskabet først (30 minutter er nok)

Pynt: Egentlig handler det om at være kreativ, og bruge det man har. Jeg fandt fx ud af, at jeg havde en smule hindbær i fryseren, som jeg kort kogte med lidt sukker og vand til en hindbærsauce.
  • Hindbærsauce - eller marmelade - til at pensle med før bagning
  • Smuttede mandler som negle
  • Kakaoglasur
  • Kakaopulver som "snavs"
  • Blod: En halvtynd glasur af flormelis, vand og masser af rød frugtfarve 

Når dejen har lagt på køl, tages den ud og kan nu formes til fingre. Jeg trykkede dem flade i den ene ende, penslede dem med hindbærsauce, og trykkede en mandel i som negl. Jeg penslede også den anden ende af fingeren, så det ligner den er blevet "afskåret". Til sidst skar jeg nogle rynker i fingrene, så de så mere ægte ud. De bages ved 175 grader varmluft til de begynder at tage farve (cirka 15 minutter) Inden de kom i ovnen så de ud som billedet til højre.









Når de er bagt skal de pyntes færdigt. Jeg dryssede lidt kakaopulver henover knoerne, og penslede dem med ekstra "blod" omkring neglene i enderne. Nogle af neglene/enderne penslede jeg også med lidt kakaoglasur, som ses på det øverste billede.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar