søndag den 21. juli 2013

Kartoffelpizza


Til cirka 15 små pizzaer skal du bruge:
  • 2,5 dl. vand
  • 10 g. gær
  • 1 spsk. olivenolie
  • 1 tsk. salt
  • 1 tsk. sukker
  • 2 spsk. soltørrede tomater
  • 4 spsk. hvedeklid
  • Hvedemel (kan ikke huske hvor meget, men prøv dig frem)

Vandet lunes, og gæret røres ud deri. Olivenolie, salt, sukker, soltørrede tomater og hvedeklid blandes i. Hvedemel blandes i og dejen æltes. Jeg havde dejen til hævning i cirka 3 timer, hvorunder jeg slog dejen ned et par gange. Det gør jeg mest fordi jeg synes hvedeklid (som indeholder 40 g. fibre pr. 100 g.) nemt kan gøre dejen tung at arbejde med, og ved at lade den hæve længe, opfører den sig som en alm. dej. :-)

Toppingsauce:
  • Olivenolie
  • Hvidløg
  • Lidt flere soltørrede tomater
  • Rosmarin
  • Salt og peber 

Det hele blendes og bruges i stedet for tomatsauce på pizzaen. 

Topping:
  • Kartofler
  • Løg
  • Frisk rosmarin
  • Lidt salt 
  • Revet mozzarella 

Kartofler skæres i helt tynde skiver, gerne på et mandolinjern, hvis du har ét. Skiverne lægges på et rent viskestykke, så noget af væsken tørres af kartoflerne. 
Løg finthakkes. 

Dejen formes til boller, som rulles ud til små pizzaer. Jeg havde 9 på hver bradepande. Dejen pensles med toppingsaucen, og fyldes med kartofler, løg, frisk rosmarin, en lille bitte smule salt (på kartoflerne) og til sidst lidt revet mozzarella. 

Pizzaerne bages til osten er gylden i cirka 15 minutter ved 180 grader varmluft. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar